web analytics
خانه » دسته‌بندی نشده » بیش فعالی

بیش فعالی

اختلال نقص توجه یا بیش فعالی

اختلال نقص توجه یا بیش فعالی

اختلال نقص توجه یا بیش فعالی

بیش فعالی ADHD چیست ؟

اختلال نارسایی توجه یا بیش فعالی یکی از متداول ترین اختلال های دوران کودکی است که برای بسیاری از دانش آموزان مشکلات قابل توجهی ایجاد می کند و بر عملکرد شناختی ، اجتماعی ، رفتاری ،هیجانی و خانوادگی آن ها تاثیر می گذارند. اغلب در سال های پیش دبستانی و بین سنین ۵ تا ۷ سالگی آشکار می شود بویژه وقتی کودک مدرسه را آغاز می کند.زیرا توجه پایدار و مستمر و پیگیری هدفمند در کلاس درس برای کودکان مبتلا به ADHD بسیار سخت و دشوار است. بیش فعالی درجات مختلفی دارد و باید توجه داشت که ۲۰ تا ۳۰ درصد این تعداد فقط نارسایی توجه یعنی نقص توجه دارند بدون آنکه در بیش فعالی یا فزون جنبشی مشکل داشته باشند.

 

علل بیش فعالی ADHD

عوامل مختلف ژنتیکی ، عصبی زیستی ، عوامل قبل ، حین و بعد از تولد ، برخی سموم محیطی ، نوع تغذیه و تربیت در شیوع بیش فعالی موثر است.

ویژگی های ADHD در سه حیطه گنجانده می شوند :

بی توجهی ، فزون جنبشی و تکانشگری

  • خیلی حواسپرت است
  • فراموشکار است
  • تکلیف های مدرسه اش را تمام نمی کند
  • خیلی زود از فعالیتهای خسته کننده سر باز می زند
  • آرام گرفتن در صندلی در کلاس درس برای آنها ناممکن است
  • بیقرار است و وول می خورد
  • بی هدف در اتاق می دود
  • به همه چیز دست می زند
  • کوکان را هل می دهد
  • بی وقفه صحبت میکند
  • نمی تواند واکنشهای خود را کنترل کند و قبل از عمل بیندیشد
  • بدون اینکه به اطراف نگاه کند به وسط خیابان می دود
  • ممکن است اسباب بازی گران قیمتی را باز کند بدون اینکه فکر کند چگونه آن را سر هم کند
  • بدون اندیشه حرفهای نا مناسب می زند
  • انتظار یا رعایت نوبت برایش بسیار دشوار است.
  • خیلی سریع یا تند پاسخ می دهد

 

 

  • غالبا صحبت دیگران را قطع می کند یا در فعالیت دیگران مداخله می کند
  • به هنگام نگرانی یا آشفتگی قشقرق راه می اندازد

در صورتی که این علائم به مدت ۶ ماه و در موقعیت های مختلف رخ دهند و عملکرد اجتماعی یا تحصیلی کودک را بطور قابل لاحظه ای کاهش دهند ، می توانیم تشخیص بیش فعالی را بدهیم.

در دوران مدرسه رفتار نافرمانی لجبازی افزایش یا گسترش می یابد.از ۸ تا ۱۲ سالگی رفتار نافرمانی و خصمانه در بیش از نیمی از کودکان ADHD ممکن است با مشکلات جدی از قبیل دروغگویی یا پرخاشگری بینجامد. چنانچه مداخله ی مناسب و به موقعی در مورد کودک ADHD صورت نگیرد، بسیار بیشتر از همسالان بدون ADHD خود احتمال دارد در نوجوانی به اختلال سلوک یا نافرمانی و در بزرگسالی به اختلال شخصیت مبتلا شوند و در نتیجه احتمال مصرف مواد و حبس ، افزایش می یابد.

درمان ADHD

درمان این افراد ترکیبی از دارودرمانی توسط پزشک متخصص ، رفتاردرمانی ، آموزش های خاص و انفرادی و کاردرمانی و نوروفیدبک است. در رفتار درمانی نظم شدید و قانونمندی صرف همراه با پاداش و تقویت فوری باید مدنظر باشد. پرهیز از برخی مواد خوراکی از جمله قهوه ، چای پررنگ ، نوشابه ، کاکائو ، فست فودها در آرامش افراد دارای اختلال نارسایی توجه و فزون جنبشی موثر است.مصرف امگا ۳ و امگا ۶ برای این افراد بسیار مفید می باشد.

نوروفیدبک در بیش فعالی

کودکان بیش فعال ممكن است نتوانند به عواقب منفی، مخرب یا حتی خطرناك رفتارهای خود توجه كنند. لذا به نظر می رسدكه این کودکان، زیاد اقدام به فعالیتهای مخاطره آمیز غیرضروری میكنند.در نوروفیدبک به مغز آموزش خود تنظیمی داده میشود، لذا هیچگونه عوارض و خطری به دنبال ندارد. در حقیقت مغز مهارت جدیدی به دست آورده است وهمچنانکه رانندگی را یاد میگیریم و آن را فراموش نمیکنیم، این یادگیری هم فراموش نمیشود.

 

چگونه یک کودک بیش فعال را در مکان های عمومی کنترل کنیم ؟

  • قبل از ورود به مکان های عمومی قوانین مربوطه را تعیین کنید. مثل دست نزدن به اشیاء یا ندویدن درفروشگاه
  • حتما یک پاداش برای اطاعت کودک درنظر بگیرید مثل خوراکی یا ژتون
  • برای قانونگذاری کودک مجازات تعیین کنید مثل لغو بعضی از امتیازات یا لغو گردش در پارک
  • یک فعالیت سرگرم کننده مشخص کنید.چون بچه ها درهنگام فعالیت های طولانی نظیر خرید کردن خسته می شوند ،تبلت یا تلفن همراه که کودک بتواند با آن بازی کند مفید است.

 

 

اختلال نقص توجه و بیش فعالی

Attention Deficit Hyperactivity Disorder

دبستان اختلال رفتاری-هیجانی و طیف اوتیسم

پرورش

و

گروه توانبخشی رشد

کاردرمانی ،گفتاردرمانی،موسیقی درمانی

بازی درمانی ، نوروفیدبک

گرگان-کوی گلها-گلبرگ ۵

تلفن: ۰۱۷۳۲۱۷۷۹۰۰ –   ۰۹۳۸۱۵۰۶۶۹۹

www.parvaresh-sch.ir

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *