web analytics
خانه » اوتیسم » جلسه ی تخصصی همکاران

جلسه ی تخصصی همکاران

جلسه

جلسه ی تخصصی همکاران دبستان پرورش با موضوع : رشد اخلاق

بخشی از صحبت های مجید قربانی ، مدیر دبستان اختلال رفتاری هیجانی و طیف اوتیسم پرورش :

با توجه به اختلالات دانش آموزان اوتیسم و ADHD می توان با برنامه ریزی صحیح آموزشی ، توانبخشی و رفتاری ، ضمن افزایش مهارت های شناختی و درکی و رفتاری (بخصوص تکانشی عمل نکردن آنها) به رشد اخلاقی این کودکان اقدام نمود.

 

رشد اخلاقی یا پرورش اخلاقیات در دانش آموزان

همدلی و شفقت پایه ی اخلاقیات هستند.

اخلاقیات

  • همدلی – قانون ۱
  • شفقت – قانون ۲

 

قانون ۱ ) آنچه برای خود می پسندی برای دیگران نیز بپسند و آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران نیز نپسند. (قاعده ی طلایی)

 

قانون۲ ) توانایی در نظر گرفتن پیامدهای عمل بر روی دیگران ، قبل از اینکه آن عمل انجام شود . تکانشی عمل نکردن ، تفکر قبل از عمل .

این قانون بگونه ای به معنی شفقت است.

 

رشد اخلاقی از دیدگاه پیاژه

 

مرحله ی ۱ ) مرحله ی واقع گرایی اخلاقی (خودمختاری توام با واقعیت) ۱۰-۵ سالگی

کودک معتقد است قواعد از سوی مراجع قدرت (والدین ، معلمان) صادر می شود بنابراین ثابت ، مطلق و مقدس هستند. شکستن قواعد تنبیه به دنبال دارد.

اعمال در این مرحله براساس عواقبی که در پی دارند انجام می شوند نه بر اساس نیت .

مثال : هیچگاه نباید دروغ گفت چون ….

 

مرحله ی ۱ ) مرحله ی نسبی گرایی اخلاقی (اخلاقیات مستقل) ۱۱-۱۰ سالگی به بعد

کودکان تشخیص می دهند بسیاری از قواعد اجتماعی (مثل قواعد بازی) را می توان با توافق دیگران تغییر داد . اطاعت کورکورانه از مراجع قدرت مردود است. عدم اطاعت و تخطی از قواعد گاهی مجاز شناخته می شود.

 

پیشرفت از مرحله ی ۱ به مرحله ی ۲ حاصل افزایش مهارت های شناختی و تجارب اجتماعی خود است.

 

سطوح اخلاقی کلبرگ

 

سطح ۱ پیش قراردادی

  • اطاعت و تنبیه : اطاعت بدون چون و چرا از مراجع قدرت بخاطر فرار از تنبیه
  • لذت گرایی نسبی : شخص با توجه به نیازهای خودش تصمیم می گیرد (منافع شخصی ، رفع نیازهایش)

 

سطح ۲ قراردادی

  • دخترخوب – پسر خوب، بعد از ۱۳ سالگی ( نیاز به خوب بودن به چشم خود و دیگران)
  • پایداری نظم اجتماعی ، هرچه قانون بگوید ، برای نظم در اجتماع فرد حالت انعطاف ناپذیر دارد.

 

سطح ۳ فوق قرادادی

  • انعطاف پذیری قانون : تغییر قوانین بر اساس دموکراسی و نظر دیگران
  • اصول جهانی فراگیر : برابری حقوق انسانها ، احترام ، تعهد (از اصول اخلاقی که خود برگزیده ، عمل می کند)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *