web analytics
خانه » اوتیسم » راهبردهای موفقیت آمیز برای حواس پنج گانه

راهبردهای موفقیت آمیز برای حواس پنج گانه

ماهیت اختلال های طیف اوتیسم چنین است که دانش آموزان اغلب نسبت به محرک های حسی یا بیش از حد حساسند و یا حساسیت نشان نمی دهند (نسبت به اطلاعات حسی واکنشی کمتر یا بیشتر از حد معمول نشان می دهند) :

لمس-توسط دیگران و مواد لمسی

حس شنوایی- صداهای خاص

حس بینایی- رنگ ها ، تحریف های دیداری

حس بویایی- بوهای خاص

حس چشایی – ترکیبات و طعم های خاص

 

راهبردها

از یک متخصص کاردرمانی بخواهید تا برنامه ای معین برای دستیابی به نیازهای دانش آموز برایتان طراحی کند.

وقتی صدایی دانش آموز را ناراحت می کند ، اجازه دهید تا دستانش را روی گوش هایش بگیرد.

فضای آرامی مهیا کنید که دانش آموز وقتی از صدایی خسته یا عصبی است به آن محیط رفته و استراحت کند.

اگر دانش آموز در حال تاب بازی به آرامش می رسد ، او را برای این منظور به زمین بازی ببرید.

از دانش آموز بخواهید فعالیت های تماس چشمی مثل دنبال کردن پرواز یک بادبادک ، پرتاب کردن و گرفتن توپ ، یا پرتاب توپ به طرف هدف را انجام دهند.

از رنگ انگشتی استفاده کنید.

فعالیت های پاشویی و شستشو را انجام دهید.

 

فعالیت های دیداری

شمع ها ( که به واسطه ی بویشان هم مفید واقع می شوند – انواع مختلفی از شمع های خوش بو در بازار وجود دارد).

حباب ها

بادبادک ها با رنگ های مختلف

اسباب بازی هایی که با باتری کار و حرکت می کنند

تیله بازی

لمس کردن

یک ظرف بزرگ را با برنج ، یا دانه های ذرت پر کنید. به دانش آموز فرصت دهید تا این کار را با بافت های متفاوت تکرار کند. به طور مثال : وسایل دلخواه او را در برنج مخفی کرده و او را وادارید تا آنها را پیدا کند.

فعالیت های بازی با آب یا شن.

برای دانش آموزان موادی که دارای بافت های متفاوت هستند ، بیاورید و بخواهید که آن ها را لمس کنند. این می تواند شامل سمباده ، انواع برس با موهای مختلف ، پارچه و چیزهای زبر و نرم باشند.

با پیچاندن یک کیسه ی خواب ، تشک ژیمناستیک یا پتو به دور دانش آموز او را محکم بفشارید و هل دهید ، این کار تاثیر آرامبخشی دارد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *